Jdi na obsah Jdi na menu
 


Citroen Xsara Break 2.0 HDI Exclusive

Obrazek

člákek převzatý z auto.cz

Citroën Xsara (1997-2004) - pohodlí i velký kufr

Francouzská značka Citroën je i v domácí Francii stále až tou třetí vzadu, za Renaultem a Peugeotem. V Čechách, kde francouzská produkce předstihla tu německou teprve v letech 2002 a 2003, je Citroën konzervativními zákazníky stále pokládán za „rizikovou“ značku, díky problémům vozů s hydropneumatikým odpružením v minulosti

S trochou nadsázky lze říci, že svět se od dob Fantomase zásadně změnil. Xantia, která byla v minulé dekádě nositelem technického know-how Citroënu, dnes patří k nejspolehlivějším francouzským ojetinám a je vůbec nejodolnějším Citroënem posledních let. V nižší střední třídě se již dlouho hydropneumatické pérování nenabízí z důvodu vysokých nákladů a za nepříliš úspěšným modelem ZX udělal Citroën tlustou čáru v roce 1997, když na podzim toho roku představil nástupce, model Xsara.

Avantgarda šedesátých let se postupem času z designu Citroënů vytrácela, ale i přesto má Xsara celkem netypickou karosérii. Základní pětidveřový model totiž není úplně typickým liftbackem, svou siluetou připomíná zmenšenou Xantii a co bude české rodiny zajímat snad nejvíce, v nenápadné zádi skrývá poměrně rozsáhlý zavazadlový prostor o objemu 408 l. Od roku 1998 je v nabídce také třídveřový model, na některých trzích prodávaný jako Coupé, ve stejný rok se do výroby dostalo také kombi prodávané pod obchodním názvem Break. V jeho zádi je zavazadelník (517/1512 l), který se směle může rovnat s populární Octavii Combi (548/1512 l).

Technika byla přebírána z velké části od sesterského Peugeotu 306. To se týká jak motorů tak také podvozkových komponent. Základem nabídky motorů byly čtyřválce 1.4 (55 kW), které tvořily dostupný základ, který se ještě v roce 1999 u nás prodával se třemi dveřmi za 299.000,-Kč a s pěti dveřmi za 319.000,-Kč. Ve výbavě těchto lidových verzí scházel dokonce i airbag řidiče, o ABS nebo klimatizaci nemluvě. I nejslabší motor poskytuje Xsaře slušnou dynamiku, když například z 0 na 100 km/h zrychluje za 14,1 s a nejvíce jede až 172 km/h. V nabídce ale byly i silnější verze s motory 1.6 (65 kW), 1.8 (66 kW), 1.8 16V (81 kW), vrchol tvořily verze 2.0 16V (100 resp. 120 kW s třídveřovou karosérií). Konstrukce zážehových motorů patří spíše ke klasické škole, konstruktéři se oprostili od proměnlivých časování ventilů a dalších složitostí, což se dnes po letech projevuje jejich dobrou výdrží v provozu.

Velmi žádané vznětové motory byly v prvních měsících výroby zastupovány komůrkovými agregáty 1.9TD (66kW), resp. atmosférickým motorem 1.9 D (51 kW), od roku 1998 byly postupně nahrazovány moderním motorem 2.0 HDI (66 kW), který již disponuje přímým vstřikem paliva common-rail. Jeho předností je nízká spotřeba, při současném zachování relativně klidného chodu motoru. V roce 2001 pak přišla na trh ještě jeho silnější verze s 80 kW. V posledních letech se nabízela Xsara také s maloobjemovým motorem 1.4 HDI (50 kW).

Podvozek Xsary je kombinací dnes již klasického nezávislého zavěšení McPherson na přední nápravě a méně konvenční zádní nápravy s pasivním přiřizováním kol definovaným elastokinematikou uložení kol. Výhody této konstrukce se projevují při plynulé jízdě zatáčkou vyšší rychlostí, ale běda, když se rozhodnete brzdit nebo dokonce náhle měníte směr. Na náhlé změny pružná uložení nezareagují dostatečně rychle a vy máte výsledný pocit, že vůz není příliš stabilní (mluvíme o extrémních jízdních situacích).

Xsara prošla v modelovém roce 2000 důkladným restylingem, kdy se od základu změnila čelní maska, která měla sjednotit styl s větším modelem C5. Doslova lze modernizaci vzhledu označit pojmem facelift, protože to co bylo na masce dříve uspořádáno horizontálně, se nově poskládalo do vertikál a dosud nevídaných bublinovitých tvarů. Citroën v duchu běžných zvyklostí zvětšil loga na přídi i zádi, změny interiéru se týkaly zejména výměny použitých materiálů. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců měla Xsara již v roce 1998 celkem nápaditě provedenou přístrojovou desku, v opěrkách ve výplních dveří jsou uzavíratelné schránky. Nepraktické a málo intuitivní je umístění elektrického ovládání oken na středové konzole. Co se plastů týče, jde spíše o průměr, potahy sedadel a čalounění patří tradičně k tomu nejměkčímu co se do automobilů dnes dává.

Německý TÜV dal v minulém roce Xsarám na technických kontrolách celkem dobré vysvědčení. Oproti předchůdci ZX, který se v žebříčku pohybuje v poslední čtvrtině hodnocených automobilů, je Xsara velkým skokem kupředu. V kategorii čtyř a pětiletých automobilů je s 10,9% vadných kusů na mírně nadprůměrném 51. místě (těsně za ní je mj. BMW řady 7, BMW řady 5, Ford Mondeo, Audi A6), v nejmladší věkové skupině se tento Citroën usadil na 55. příčce žebříku TÜV Autoreport 2005 s 6,4% vozů které přijely s vážnou závadou. Na stejném nadprůměrném místě je také Mercedes-Benz řady S, nebo Ford Mondeo.

Autobild uvádí jako nejčastější závažnou závadu Xsary na cestách přehřátí motoru, zpravidla způsobené vadným teplotním snímačem, který má spouštět ventilátor chladiče v případě velkého teplotního zatížení a současného nedostatečného proudění vzduchu chladičem. ADAC vyjíždí za nešťastnými řidiči Xsary, kteří nemohou nastartovat. Příčinou tohoto problému je většinou vybitá baterie, která nedostávala pravidelný přísun energie z alternátoru. Podobně fatální konec cesty může mít na svědomí také velmi dobře funkční imobilizér, který Xsaru odstaví nadobro. Nezkušeného uživatele by mohl potrápit nepřesný palivoměr v některých vozech.

Citroën udělal uvedením Xsary velký kvalitativní skok kupředu. Jednoduchá konstrukce karosérie, odolnost vůči korozi a podstatné snížení poruch elektroniky vynesla model mezi to lepší z nižší střední třídy. I když to tak na první pohled nevypadá, skrývá v sobě Xsara velkou hodnotu za zaplacené peníze. Sportovní jízda není pro běžné Xsary to pravé ořechové, ale řidiči hledající komfortní vůz si přijdou na své. Počítat je třeba se specifickými závadami a riziky, naopak evergreen typu přetržení rozvodového řemenu je spíše extrémní výjimkou. Ztráta hodnoty vozu po prvním majiteli je vzhledem k nižší oblibě značky větší než u německých vozů, takže cena ojetých Xsar může mile překvapit.

Zkušenosti dlouholetého uživatele Citroënu Xsara:

Xsaru z roku výroby 1997 (jedna z prvních vyrobených vozů v Pivoinne met.-byly používány dealery pro prezentaci vozu na trhu) jsem koupil v prosinci 1998, když měla najeto 45.000 km. Od té doby jsem najel dalších 85.000 km a do dalšího prodeje v červenci 2004 naskočilo na tachometru téměř 130.000 km. Za tu dobu jsem dělal pouze pravidelnou údržbu spočívající ve výměně oleje a filtru, možná nějakého řemene. Koncem roku 2003 se ale závady trošku nahromadily: vyměňovaly se čepy řízení, přední i zadní brzdy vč.“prasátek“, levé zadní ložisko, zrezivělý výfuk mezi 2.a 3.dílem, odešel motorek centrálního zamykání u řidičových dveřích (potom zavřít auto byl trošku horor, musel jsem zavírat dveře zevnitř v určitém pořadí, jinak vždy zůstalo něco otevřeného). Taky jsem musel vyměnit těsnění pod hlavou, kde tekl olej. U klimatizace po 6 letech taky ušlo chladící médium, byly v chladiči 3 díry od kamínků. Jinak jsem už měnil jen žárovky na palubní desce a u obrysových světel, pneumatiky a spokojeně jezdil. Myslím si, že to nebyly nějaké těžké závady, ale nutné výměny vlivem času.

Motor 1.4 55 kW sice je slabší, rozhodně není na závodění, ale běžnému uživateli stačí. Je jednoduchý a spolehlivý, spotřeba mnou měřená byla 5,5 l/100 km mimo město i s klimatizací a ve městě 7,8-7,9 l/100 km. V TP byly daleko hrozivější data, i když asi záleží na zajetí vozu a na řidiči. Nejsem řidič který jezdí brzda-plyn od semaforu k semaforu, dávám přednost plynulé jízdě a dodržování dopravních předpisů. Řazení by mohlo být přesnější, ale dá se na něj zvyknout. Co mi u Xsary občas vadilo, že při stání a zatížení nebo odlehčení zadní nápravy vrzaly občas torzní tyče. Tu a tam jsem je nechal namazat a na chvíli to pomohlo, při jízdě nebylo nic slyšet. Ale na pohodlí si stěžovat nemůžu. Při jízdě do zatáčky s prázdným autem a náhlém brzdění má zadní samonatáčecí náprava poměrně neklidné chování. Naopak při zatížení reaguje náprava v zatáčkách výborně a při rychlejší jízdě vyžaduje citlivější zacházení s volantem. Stačí malé natočení volantu a auto velmi rychle a ochotně reaguje. Brzdy zabírají podle sešlápnutí pedálu zcela plynule (jako vše v Citroënu).

Co bych u Xsary pochválil: pro otevření kapoty jsou tam 2 vzpěry (vidívám to spíše u dražších vozů), těsnění kolem dveří (zvláště u zadních si při nastupování člověk nezašpiní kabát), prostorný kufr (snad největší ve své kategorii, hlavně tvar a šíře), zamykání je tlakem ne tahem (proto se snad nekradou-nejdou vyháčkovat), pohodlný, útulný a prostorný interiér, vcelku levnější náhradní díly, odkládací kapsy v předních dveřích s opěrkami.

Co bych Xsaře vytkl: zrcadlení lesklého plastu na palubní desce v čelním skle v zorném poli řidiče. Trpí hrana podél vozu nad klikou, když někdo zaparkuje vedle a prudce otevře dveře, tak tam cizí dveře zůstanou otištěny!

Zajímavosti Xsary: nárazník přední i zadní je ze 3 dílů, takže lze při poškození a opravě i něco ušetřit. Při jízdě v dešti nad 60 km/hod zůstává zadní okno čisté ale i suché díky účelné aerodynamice vozu.

Hodnocení manažera výkupu AutoEsa (Tomáš Taraba):

Citroën Xsara patří mezi úspěšná auta, především díky své nízké ceně. Velice příjemný a nekonfliktní design z ní dělají přitažlivé vozidlo zejména pro ženy, které hledají něco mezi vozidly typu "nákupní taška" a většími limuzínami. Xsara je oproti svému předchůdci ZX i výrazně spolehlivější.

Motor 1.4i je poněkud hlučnější, u 1.8i může majitele překvapit vyšší spotřeba, jinak jsou to všechno osvědčené spolehlivé motory. Vznětovým motorům 1.9D, 1.9TD, 2.0 HDI, 1.4 HDI skutečně není co vytknout.

Mezi nejčastější závady se řadí poruchy startérů u benzínových verzí, poruchy ventilátorů chlazení, poměrně brzo opotřebené poloosy (hlučné). Silentbloky zadní nápravy vyžadují poměrně častou výměnu - rychle se opotřebovávají a tím se zhoršují jízdní vlastnosti. K dalším záporům patří ne příliš precizní zpracování a lacině působící plasty v interiéru.

Jde o velmi pohodlný vůz se solidními jízdními vlastnostmi, dobře ovladatelný s perfektní antikorozní ochranou - jak je u Citroënu zvykem.