Jdi na obsah Jdi na menu
 


Honda NR 750

 

Obrazek

 

Na počátku devadesátých let představila japonská Honda celému světu doslova revoluční stroj. Pod označením NR750 se ukrývala jednostopá kráska s technikou převyšující konkurenci o několik tříd. Asi možná proto k velkosériové výrobě tohoto motocyklu nedošlo. Některé jeho technické finesy totiž nejsou ani dnes překonány.Největší pozornost vzbudila Honda NR750 a dodnes u těch, kteří si vzpomenou, stále budí svým vidlicovým čtyřválcem. Technicky vychází z pohonných jednotek použitých u závodních speciálů řady NR 500 a NR 750, takže jeho válce svírají úhel 90°. Zatím nepřekonanou technickou lahůdkou jsou oválné písty zhotovené ze speciální lehké slitiny, které jsou spojeny s klikovou hřídelí dvojicí ojnic z titanu, dále pak osm ventilů a dvě zapalovací svíčky na válec, celkem tedy 32ventilový rozvod! Takto složitá konstrukce pohonné jednotky dosud nebyla použita u žádného ze známých jednostopých strojů. Stejně úchvatné byly ve své době i výkony Hondy NR750. Největší výkon 92 kW (125 k) dosahovaný při neuvěřitelných 14 000 1/min převádí na zadní sedmnáctipalcové kolo šestistupňová převodovka. Jízdní výkony stoje pak plně odpovídají použité technice: příkladem může být nejvyšší rychlost až 263 km/h. Na pohonné jednotce dále najdeme celou řadu ve své době zcela ojedinělých prvků, z nichž některé byly použity později v sériové výrobě. Příkladem může být elektronické vstřikování paliva PGM-F1, které u Hondy NR750 obstarává přípravu pohonné směsi. Podvozková skupina je dokonale uzpůsobena výkonovým parametrům motocyklu. Nosnou částí stroje je samozřejmě motor spolu s dvojitým páteřovým rámem. Zajímavostí je pak tvar zadního kyvného ramene (zdvih pérování 120 mm), na kterém je velmi efektně letmo uloženo zadní sedmnáctipalcové kolo z lehké slitiny. Vpředu najdeme teleskopickou vidlici Showa se shodným zdvihem a regulovatelným tlumením. O patřičný brzdný účinek se stará především přední dvojitá brzda o průměru kotoučů 310 mm s šestipístkovým třmenem Nissin a zadní jednoduchá ventilovaná brzda (průměr 220 mm). Při pohledu na čtyřdílnou kapotáž jednosedadlového stroje, jejíž aerodynamické a ladné tvary zaujmou ze všeho nejvíce, se nabízí otázka, zda existuje krásnější japonský motocykl. Za tuto skutečnost přitom Honda NR750 vděčí také bohatému využití ušlechtilých materiálů (karbon a titan), které jí dodávají opravdový punc originálu. Po usednutí za řidítka si nelze nepovšimnout panelu s analogovými přístroji, které doplňuje v horní části v době uvedení tohoto motocyklu ne zcela obvyklý LCD displej zobrazující okamžitou rychlost a celkový a denní počet ujetých kilometrů. K zajímavostem přední části patří také směrová světla zabudovaná do vnějších zpětných zrcátek a dvojité světlomety. Designérskou lahůdkou je bezesporu tvarování zadní podsedlové části, která ukrývá koncovky výfukového potrubí. Rudě lakovaný tak i dnes fascinuje svým tvarem  a provedením snad každého motocyklového nadšence Honda NR750 je unikát, který svým provedením odráží technickou vyspělost značky Honda na počátku devadesátých let. Škoda že se nikdy nedočkala velkosériové výroby. Bylo totiž vyrobeno pouhých 500 motocyklů, každý v hodnotě 98 000 DEM, tedy v ceně, která v té době nebyla pro každého akceptovatelná. Pro nás je potěšující jen fakt, že popisovaný stroj je součástí soukromé sbírky jednoho nejmenovaného motocyklového nadšence z České republiky.

 

Náhledy fotografií ze složky Honda NR750