Yamaha TRX 850
převzato z časopisu Motocykl
V březnu roku 1995 byl v Japonsku představen zcela nový motocykl Yamaha, s kterým se počítalo zejména pro domácí trh. Příznivé komentáře, přicházející posléze do Japonska, o motocyklu nápadně připomínající Ducati Supersport 900, otevřeli velice brzy tomuto pozoruhodnému stroji cestu do světa.Yamaha TRX 850 je zcela novým představitelem generace sportovně střižených výkonných dvouválců, které mají v budoucnu obohatit modelovou řadu druhého největšího výrobce na světě. Nová Yamaha přináší několik pozoruhodných prvků. Dvouválcový motor, jehož původ je v typu TDM, v sobě slučuje výhody dopředu skloněného řadového dvouválce, především kompaktnost, nízké těžiště, typický zvuk a příznivý průběh točivého momentu, ovšem bez jejich nectností, mezi které se na první místo řadí horší chlazení zadního válce. Dalšího efektu bylo dosaženo přesazením klikových čepů tak, že motor zapaluje každých 270 a 450° během jedné kompletní dvou-otáčky. Zvuk je tedy hodně podobný dvouválci svírajícím úhel 90°. Pro zvýšení výkonu je použit extrémně objemný tlumič sání (7,1 l) a dva efektně vyhlížející mohutné tlumiče výfuku. Karburátory jsou vybaveny senzorem snímajícím polohu plynové rukojeti. Údaje tohoto senzoru zpracovává elektronické zapalování. Pětiventilový rozvod a dva vyvažovači hřídele jsou převzaty z TDM. Ve spojení se setrvačníky klikového hřídele zmenšují nepříjemné vibrace. Také patříte k těm, kteří dají na první dojem? Říká se, že to není správné, ale co naplat, první dojem je první dojem. Když se na motocykl podíváte, sednete, osaháte, ujedete pár kilometrů a všechno funguje, jak má, je motocykl váš. A přesně takový dojem na nás udělala TRX. Na pohled to není žádná bomba, to je třeba otevřeně říci. Žádný nový nápad, vše běžný standard. Ať už se jedná o vzpomínaný příhradový rám, známý motor z TDM, či střízlivě vedené linie kapotáže. Nápadnější jsou jen dva tlumiče, vyzývavě mířící k nebi. Poprvé zpozorníte po spuštění motoru. Okamžitě pochopíte jednak roli objemných tlumičů, ale hlavně smysl kouzla s klikovou hřídelí. Nádherný zvuk linoucí se z dvouválce předčí všechna očekávání. Už tedy nezbývá nic jiného, než se posadit za řídítka, která jsou umístěna o něco výše, blíže k řidiči, a jsou také o něco širší, než je tomu u typického sportovního motocyklu. Toto řešení je záměrným kompromisem, jehož důsledkem je přirozená pozice sedu, s tělem jen mírně skloněným vpřed, kdy máte všechno pod kontrolou. Po důkladném prohřátí motoru zasouváme sytič a regulujeme otáčky naprázdno. Stačí jen zařadit jedničku..., dva, tři, čtyři, pět. Čtyři, tři. Ano, je to tak. Máme co do činění s mimořádně ovladatelným motocyklem, který samozřejmě nepatří k žádným vášnivým sběratelům kilowatů, či koní (jak je libo), ale při nekompromisním otočení plynovou rukojetí si musíte pořádně držet čepici. Údaj zrychlení z 0 na 100 km/h za necelé 4 sekundy je opravdu reálný a při 61 kw výkonu přímo obdivuhodný. Jednotlivé rychlostní stupně tam padají jako po másle, také spojka si říká o vyšší plat. Motor se v pohodě sbírá od 3000 1/min, mezi 4000 a 4500 1/min přichází do řídítek lehké chvění, které není vibracemi v pravém smyslu slova, ale je jakýmsi průvodním jevem dvouválcového motoru. Někomu může být ta chvilka, než se přehoupne přes tuto hranici, i docela příjemná. V momentu, kdy se ručička otáčkoměru dotkne čárky s pěti tisíci, vstupujete do ráje. Mezi pěti a šesti tisíci otáčkami potvrzuje motocykl beze zbytku své sportovní ambice, zachovávaje si přitom přednosti cestovního motocyklu. Další velké vítězství kompromisu konstruktérů Yamahy. Optimálně odstupňovaná převodovka „myslí' jak na pomalou jízdu ve městě, kdy lze až na malé výjimky jezdit bez známek cukání na dvojkou, tak i na rychlou jízdu, kdy řazení nahoru a dolů mezi tři až pět lze zařadit mezi motorkářské požitky s puncem nejvyšší kvality.Na lehkosti, s jakou se Yamaha pohybuje, je .podepsáno" pouze 188 kg suché hmotnosti a geometrie celého podvozku. Příhradový rám je nejvýraznějším prvkem celého motocyklu. Je vyroben z ocelových trubek kruhového průřezu, jen úchyt zadní kyvné vidlice je pro zvýšení tuhosti z duralových odlitků. Spolu s krátkým rozvorem - pouhých 1430 mm -a sklonem hlavy řízení činícím 25° kombinuje výbornou torzní tuhost s přesným řízením ve vysokých rychlostech a snadnou ovladatelnosti v nízkých rychlostech ve městě. K dobrým jízdním vlastnostem také hodně napomáhá poloha těžiště stroje s nízko umístěným, dopředu skloněným řadovým dvou-válcem. Odpružení podvozku se nezalekne menší díry ani mírně zvlněné vozovky, v zatáčkách i ve větších náklonech je obava z rozvlnění, rozhoupání nebo odskakování naprosto lichá. Další pohádkovou četbou s dobrým koncem jsou brzdy Brembo. Přední velmi účinná, s optimálním dávkováním, zadní, používaná zejména při intenzivním brzdění, nemá tendenci k zablokování kola, ale přesto doporučuji myslet „lehkou nohou". Jízda se spolujezdcem je skoro vždycky problematickou záležitostí. Jadrná poznámka mého kolegy, který se vezl na horkém sedle spolujezdce asi pět kilometrů po Praze, „tak to by stačilo, už mě tam nikdo nedostane", hovoří za všechno. Ale, jak dobře víme, všechno je relativní a dovedu si docela dobře představit, že zcela jiný názor na věc bude mít dívka v lehké blůzičce, která se, přimáčknuta na řidiče, veze k malebnému jihočeskému rybníku. Je mylné se domnívat, že chci tímto způsobem propagovat jiné oblečení na motocykl než kombinézu. Na motocyklu je třeba se chránit, protože nebezpečí číhá na každém kroku. A nakonec jízda s dívkou, byť v kožené kombinéze, také nepostrádá své kouzlo. Celkový dojem z motocyklu Yamaha TRX 850 je velice pozitivní. Shodli se na tom všichni, kteří měli možnost motocykl vidět, slyšet nebo se na něm svézt. Dokonce i ti, kteří dostali šanci povozit se na Ducati 900 Supersport a patří k příznivcům rudých strojů z Boloni, hodnotí novou akvizici Yamahy velice příznivě. Je to pochopitelně názor subjektivní. A my jej také takto chápeme a prezentujeme. Velice rádi bychom přivítali možnost otestovat tyto nápadně podobné stroje spolu a přinést na stránkách našeho časopisu objektivní posouzení jejich vlastnost.
http://thetrxproject.blogspot.com/ http://www.motorrad-bild.de/ta_marken/yamaha/modelle/trx850_1995.htm
Náhledy fotografií ze složky Yamaha TRX 850